Mijn verhaal

Mijn verhaal laat zien wat er gebeurt als we een kind niet zien en wat er mogelijk is als we dat wél doen. Ik wil mensen laten voelen dat gedrag nooit zomaar ontstaat, dat achter elk moeilijk, druk, teruggetrokken of boos kind een ervaring schuilt. Toen mijn zoon Jesse vastliep in het schoolsysteem, was er niemand die echt keek. Zijn gedrag werd bestempeld als probleem. Maar ik voelde: dit klopt niet. Ik koos een andere weg, vertrouwde op wat ik zag, voelde, wist. En wat er toen gebeurde, veranderde alles. Mijn boodschap is: als we stoppen met reageren op gedrag en beginnen met luisteren naar wat eronder leeft, ontstaat er ruimte voor heling. Mijn verhaal is geen uitzondering.Het is een voorbeeld van wat er kan gebeuren als we anders gaan kijken. En dat is wat ik met alles wat ik doe wil delen: het kan anders, het mág anders, en jij kunt het verschil maken.

Mijn weg naar Yevora

Het Yevora Instituut is niet ontstaan vanuit ambitie, maar vanuit noodzaak. Een noodzaak die ontstond toen ik keer op keer zag hoe kinderen verkeerd begrepen werden — en hoe er binnen het systeem geen echte hulp beschikbaar was. Mijn zoon Jesse, een gevoelig en intens kind, liep al op jonge leeftijd vast in het schoolsysteem. Een jaar later overleed mijn zus, en kwamen haar kinderen bij mij wonen. Ik stond er ineens alleen voor, met vijf kinderen. En opnieuw merkte ik: ook in deze situatie was er geen echte hulp. Die dubbele ervaring opende mijn ogen. Ik begon te observeren, te voelen, te lezen, te studeren — acht opleidingen, talloze boeken, en nog meer ervaring rijker, begon ik te zien wat er écht speelde: Kinderen trekken conclusies als ze niet begrepen worden. Daarom richtte ik het Yevora Instituut op: Omdat het tijd is voor een andere manier van kijken, omdat er zoveel kinderen zijn die niet vastzitten, maar verkeerd geïnterpreteerd worden, omdat ouders, leerkrachten en hulpverleners wél willen zien, maar niet altijd weten hóe.

De unieke aanpak van Yevora

  • Het Yevora Instituut is geen standaard praktijk. Wat Yevora wél is: Een beweging van binnenuit. Geboren uit levenservaring, gevoed door kennis, en geleid door menselijkheid. Wat mij en Yevora uniek maakt:
  • 1. Ik heb het zelf meegemaakt en doorlééfd.
  • 2. Ik kijk naar betekenis, niet naar gedrag.
  • 3. Ik werk met interpretatieherstel.
  • 4. Ik verbind intuïtie aan onderbouwde kennis.
  • 5. Ik werk preventief, niet reactief.
  • Wat Yevora uniek maakt, is dat ik niet vertrek vanuit het kind als probleem, maar vanuit het kind als boodschap. En vanuit het diepe geloof dat herstel altijd mogelijk is, als we durven vertragen en écht zien.

.

Mijn dromen voor Yevora

Mijn droom is dat het Yevora Instituut een plek wordt waar een heel nieuw geluid klinkt. Een plek die laat zien dat we kinderen niet hoeven te repareren, maar hoeven te begrijpen. Mijn ambities: Een herkenbare visie verspreiden die het verschil maakt voor kinderen, ouders, leerkrachten en hulpverleners, meer boeken schrijven, een opleiding opzetten voor professionals die willen leren werken met interpretatieherstel, schoolprogramma’s en kinderproducten ontwikkelen die preventie mogelijk maken op jonge leeftijd, spreken en inspireren op grotere podia, een fysieke plek creëren: een Yevora-huis of -locatie waar rust, natuur en ontwikkeling samenkomen. Mijn grootste droom? Dat het systeem verandert. Niet van bovenaf, maar van binnenuit. Dat kinderen niet langer vastlopen, maar opgroeien in een wereld waar ze écht gezien worden.

Ontdek de kracht van Interpretatieherstel

Benieuwd hoe interpretatieherstel het verschil kan maken voor jouw kind of in jouw praktijk? Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek de mogelijkheden!